A fókusz csoport (vagy fókusz csoport interjú) egy ún. “kvalitatív” kutatási módszer, melynek lényege minőségi és nem mennyiségi piaci információ megszerzése. A fókuszcsoportos interjút termékek vagy szolgáltatások fejlesztésére, piacra dobására vagy reklámozására használnak. A fókusz csoport egy kis csoport (általában 6-12) fogyasztóból vagy potenciális vásárlóból áll, akik egy meghatározott termék, szolgáltatás vagy témakör iránt érdeklődnek. Azokat a személyeket választják ki, akik valószínűleg a termék vagy szolgáltatás potenciális felhasználói lehetnek.
A fókusz csoport célja, hogy mélyebb megértést nyújtson a célközönség igényeiről, attitűdjéről és preferenciáiról. Ezenkívül segít az üzleti döntéshozóknak megtudni, hogy a termék vagy szolgáltatás hogyan illeszkedik a célközönség életébe és milyen módokon lehetne javítani vagy fejleszteni azt.
A fókusz csoport általában egy szakember (facilitátor) vezetésével zajlik, aki strukturált kérdéseket tesz fel a résztvevőknek, és irányítja a beszélgetést. A résztvevőknek szabadon kell kifejezniük véleményüket, tapasztalataikat és gondolataikat a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Az ilyen beszélgetések gyakran hang- vagy videofelvétellel rögzítik, hogy az adatok később elemzésre kerülhessenek.